Strategia – słowo pochodzące od greckiego strate-gos. Te dwa wyrazy oznaczały wybraną na podstawie wybitnych dokonań osobę, która przewodziła armii i tworzyła koncepcję walki.
Funkcja ta jako niezwykle odpowiedzialna, przypadała nielicznym – a kandydaci na stanowiska strategiczne musieli spełniać szereg wymogów takich jak: obszerny zakres wiedzy, realne doświadczenia oraz wykazywać się zdrową dawką pragmatyzmu.
Restrykcyjnie przestrzegana była zasada, aby nie wybierać na strategów osób obojętnych, nie zaangażowanych emocjonalnie. Zgodnie z nią strategami oblężonego lub zagrożonego miasta nie zostawali ludzie, którzy nie mieli rodziny, bądź majątku w tym mieście.
Współczesne firmy budują takie zaangażowanie poprzez finansowe i pozafinansowe formy wynagradzania pracowników i doradców (opcje menedżerskie, specjalne systemy motywacyjne, interim nanagement, specjalne treningi mentalne, mentoring) przyznawanie istotnej części wynagrodzenia w postaci pakietów akcji.
Zarządzanie strategiczne oznacza zależnie od kondycji organizacji następujące działania lub ich kombinację: